Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Niczym śruba

15 grudnia 2010 | Samoloty i ludzie | Ryszard Witkowski
Śmigłowiec Igora Sikorskiego VS-300, uważany jest powszechnie za protoplastę współczesnych helikopterów. Za sterami konstruktor
źródło: BAL
Śmigłowiec Igora Sikorskiego VS-300, uważany jest powszechnie za protoplastę współczesnych helikopterów. Za sterami konstruktor
Tak Leonardo da Vinci  wyobrażał  sobie maszynę, która wzniesie się w powietrze, wykorzystując ruch obrotowy
źródło: archiwum „mówią wieki”, archiwum ryszarda witkowskiego
Tak Leonardo da Vinci wyobrażał sobie maszynę, która wzniesie się w powietrze, wykorzystując ruch obrotowy
Już w początkach awiacji  marzono o niewielkiej maszynie do indywidualnych lotów
źródło: archiwum „mówią wieki”, archiwum ryszarda witkowskiego
Już w początkach awiacji marzono o niewielkiej maszynie do indywidualnych lotów
Niemiecki śmigłowiec Fw 61 był pierwszym, który  osiągnął wysokość prawie  2,5 km
źródło: archiwum „mówią wieki”, archiwum ryszarda witkowskiego
Niemiecki śmigłowiec Fw 61 był pierwszym, który osiągnął wysokość prawie 2,5 km
Paul Cornu w 1907 roku dowiódł, że lot śmigłowca jest możliwy
źródło: archiwum „mówią wieki”, archiwum ryszarda witkowskiego
Paul Cornu w 1907 roku dowiódł, że lot śmigłowca jest możliwy
Śmigłowiec Nr 2  Etienne'a  Oehmichena  był wyposażony w śmigła  wytwarzające ciąg boczny,  co umożliwiało przemieszczanie się w poziomie
źródło: archiwum ryszarda witkowskiego
Śmigłowiec Nr 2 Etienne'a Oehmichena był wyposażony w śmigła wytwarzające ciąg boczny, co umożliwiało przemieszczanie się w poziomie
Śmigłowiec Gyroplane Laboratoire w 1935 roku  osiągnął prędkość 100 km/h
źródło: archiwum ryszarda witkowskiego
Śmigłowiec Gyroplane Laboratoire w 1935 roku osiągnął prędkość 100 km/h
Eitenne Oehmichen
źródło: archiwum ryszarda witkowskiego
Eitenne Oehmichen
Układ czterech wirników w maszynie Oehmichena był typowym dla wczesnego etapu rozwoju śmigłowców
źródło: archiwum ryszarda witkowskiego
Układ czterech wirników w maszynie Oehmichena był typowym dla wczesnego etapu rozwoju śmigłowców
George de Bothezat i płk Thurman H. Bane, pierwszy pilot jego śmigłowca
źródło: archiwum ryszarda witkowskiego
George de Bothezat i płk Thurman H. Bane, pierwszy pilot jego śmigłowca
Maszyna  Bothezata  mogła już  przenieść kilku  pasażerów  na odległość 100 m
źródło: archiwum ryszarda witkowskiego
Maszyna Bothezata mogła już przenieść kilku pasażerów na odległość 100 m
Codornia  skonstruował pierwszy  śmigłowiec  z wirnikiem  o przegubowych łopatach
źródło: archiwum ryszarda witkowskiego
Codornia skonstruował pierwszy śmigłowiec z wirnikiem o przegubowych łopatach
Angielski wiatrakowiec  Cierva C.30A kupiło  wiele krajów, w tym Polska
źródło: archiwum ryszarda witkowskiego
Angielski wiatrakowiec Cierva C.30A kupiło wiele krajów, w tym Polska
Dzięki Fl 265  Antona Flettnera  w latach 30. XX w. Niemcy miały przewagę na polu techniki  wiropłatowej
źródło: archiwum ryszarda witkowskiego
Dzięki Fl 265 Antona Flettnera w latach 30. XX w. Niemcy miały przewagę na polu techniki wiropłatowej
VS-300 w wersji przystosowanej do lądowania na wodzie
źródło: archiwum ryszarda witkowskiego
VS-300 w wersji przystosowanej do lądowania na wodzie
20 maja 1940 roku. Igor Sikorski podczas pierwszego publicznego pokazu VS-300
źródło: archiwum ryszarda witkowskiego
20 maja 1940 roku. Igor Sikorski podczas pierwszego publicznego pokazu VS-300

„Jeśli urządzenie mające postać spirali zostanie dobrze wykonane z lnianego płótna (…) i następnie doprowadzone do szybkiego obrotu, jestem pewien, że niczym śruba wkręci się powietrze i uniesie do góry”

Tak w manuskrypcie z 1475 roku zwanym „Kodeksem atlantyckim” Leonardo da Vinci zanotował swoim słynnym lustrzanym pismem pomysł na maszynę przypominającą współczesne helikoptery. Da Vinci nie był jednak pierwszym, który w wykorzystaniu ruchu obrotowego dostrzegł możliwość unoszenia się w powietrzu. Chińskie bączki – miniaturowe zabawki zwane molinet, których małe wirniki wprawiane były w ruch nawiniętym na oś sznurkiem lub ruchem dwu złożonych płasko dłoni – przywozili do Europy w XIV wieku żeglarze. Znamy je z rysunków i obrazów z tamtego czasu, na których występują jako rekwizyt w rękach dzieci. Na przykład na XV-wiecznym przedstawieniu Dzieciątka Jezus w pałacu Tesse du Mans we Francji czy w dziele Pietera Breughela „Bawiące się dzieci” z 1532 roku.

Musiało upłynąć wiele lat, nim wirująca zabawka przekształciła się w służący człowiekowi sprzęt latający. Pierwszy raz „śrubowiec” oderwał się bowiem od ziemi dopiero w 1907 roku, a w pełni funkcjonalnym środkiem transportu stał się znacznie później niż samolot, bo dopiero podczas II wojny światowej. To opóźnienie wynikało między innymi z tego, że śmigłowiec nie miał, jak samolot, wzorca w przyrodzie – jeśli pominąć wirujące nasiona klonu. Proces uzyskiwania wszystkich właściwości maszyny lotnej, w tym zdolności do sterowanego lotu, trwał prawie 40 lat i miał kilka etapów.

Dwieście podskoków...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8803

Spis treści
Zamów abonament