Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Więcej oktanów, czyli poszukiwanie benzyny lotniczej

15 grudnia 2010 | Samoloty i ludzie | Robert Przybylski

Brytyjski naukowiec Harry Ricardo wspominał, że wiosną 1917 roku uczestniczył w posiedzeniu komisji rozdzielającej paliwo dla różnych rodzajów broni.

Najlepsze gatunki dostawało lotnictwo, najgorsze marynarka wojenna i czołgi.

Ricardo przetestował na jednocylindrowym silniku kilkanaście próbek paliwa z różnych pól naftowych, dostarczonych mu przez dyrektora firmy Shell Roberta Cohena. Okazało się, że prawie wszystkie spalały się detonacyjnie, przy podobnym stopniu sprężania. Ale jedna próbka zachowywała się inaczej – najcięższe paliwo nie powodowało detonacji, dzięki czemu moc silnika wzrosła o 20 procent. Paliwo to pochodziło z ropy wydobywanej na Borneo. Dziesiątki tysięcy ton tej ropy spalano tam jako odpad, bo była zbyt ciężka. Cohen natychmiast zorganizował jej dostawy, a brytyjskie Ministerstwo...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8803

Spis treści
Zamów abonament