Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

VS-300

15 grudnia 2010 | Samoloty i ludzie | Ryszard Witkowski
Dane techniczne ostatecznego wariantu VS-300A: Masa – 520 kg Wysokość – 2,69 m Średnica wirnika nośnego – 9,20 m Średnica śmigła ogonowego – 1,06 m Długość (bez wirnika i śmigła) – 8,51 m Prędkość maksymalna – 144 km/h
autor zdjęcia: Dagny Czerwińska
źródło: Rzeczpospolita
Dane techniczne ostatecznego wariantu VS-300A: Masa – 520 kg Wysokość – 2,69 m Średnica wirnika nośnego – 9,20 m Średnica śmigła ogonowego – 1,06 m Długość (bez wirnika i śmigła) – 8,51 m Prędkość maksymalna – 144 km/h

Przez wiele lat konstruktorzy śmigłowców uważali, że jedynie maszyną wyposażoną w kilka wirników można się wznieść w powietrze i jednocześnie nią sterować

Maszyna z pojedynczym wirnikiem uchodziła za niesterowną. Nikt więc nie wierzył, że zgłoszony 19 marca 1935 roku przez Igora Sikorskiego patent nr 1 994 488 na śmigłowiec jednowirnikowy doczeka się realizacji. Konstruktorowi udało się jednak cztery lata później zbudować śmigłowiec VS-300. Za napęd miał 75-konny, czterocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik tłokowy Lycoming, z którego ruch przenoszony był pasami klinowymi i przekładniami zębatymi na 8,5-metrowy, trójłopatowy wirnik. Ten miał się obracać z prędkością 255 obrotów na minutę.

Centralną część kadłuba stanowiła ażurowa kratownica z rur...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8803

Spis treści
Zamów abonament