Po co drzeć koty
Ugodowe rozwiązywanie sporów służy i konsumentom, i przedsiębiorcom. Korzystanie z tego rozwiązania wpływa także pozytywnie na postrzeganie tych ostatnich na rynku
Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel
Wnowoczesnej, zglobalizowanej gospodarce zaufanie konsumentów do przedsiębiorców odgrywa bardzo ważną rolę. Jest to bowiem jeden z warunków pełnego i satysfakcjonującego uczestnictwa w rynku. Pomocne w spełnieniu tych oczekiwań niewątpliwie jest zapewnienie konsumentom dostępu do skutecznych sposobów umożliwiających rozwiązywanie sporów w przypadku naruszenia ich praw przez przedsiębiorcę.
Nieuznanie reklamacji wadliwego produktu lub źle wykonanej usługi bądź niesatysfakcjonujące jej rozpatrzenie – to bardzo częste kłopoty, jakie napotykają słabsi uczestnicy rynku w kontaktach z profesjonalnymi podmiotami. Ci drudzy zarzucają zaś konsumentom np. niewłaściwe użytkowanie albo wygórowane wyobrażenia o funkcjach nabytego produktu.
Trudno ocenić, kto w takim przypadku ma rację. Jak mawiał bowiem pisarz i noblista Albert Camus „spory nie trwałyby tak długo, gdyby brak słuszności był tylko po jednej stronie".
Jak wiele prawdy jest w tych słowach, przekonali się ci, którzy kiedykolwiek próbowali dochodzić roszczeń przed sądem.
Konsumenci chcący bronić swoich praw często mają kłopot ze znalezieniem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta