Jak potraktować wydatki na ekspozycję towarów w hipermarkecie
Czy pobierane przez sieci handlowe od producentów wynagrodzenie za świadczone dodatkowe usługi marketingowe to zakazane opłaty półkowe? Od odpowiedzi na to pytanie zależy, czy można będzie uznać je za koszt podatkowy i odliczyć VAT z faktury
Dość powszechna jest praktyka, że na podstawie umów zawartych z sieciami handlowymi producenci sprzedają swoje wyroby, które następnie są dystrybuowane poprzez sklepy należące do sieci.
W tych samych umowach albo niezależnie od nich zawierane są postanowienia dotyczące np. nadzwyczajnej ekspozycji sprzedanych towarów w halach sklepowych na tzw. miejscach czołowych, specjalnych regałach czy umieszczania towarów w gazetkach.
Korzystanie z proponowanych sposobów eksponowania towarów wiąże się z koniecznością ponoszenia przez producentów odrębnych opłat za dodatkowe usługi promocyjne czy marketingowe.
Jest związek z przychodem
Czy tego rodzaju opłaty są u producenta kosztem uzyskania przychodów? Pozytywna odpowiedź na to pytanie wydaje się wręcz oczywista. W obecnych realiach rynkowych koncentrowanie się przez producentów jedynie na sprzedaży towarów bezpośrednim odbiorcom (hurtownikom czy sieciom handlowym) jest niewystarczające.
Producenci starają się o dotarcie do ostatecznego konsumenta. Lepsza ekspozycja towarów w sklepach wielkopowierzchniowych, umieszczanie ich w gazetkach i ulotkach promocyjnych niewątpliwie może się przyczynić do większego zainteresowania konsumentów tymi towarami, a w konsekwencji, za pośrednictwem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)