Kiedy odliczać VAT z duplikatów faktur
1 stycznia weszła w życie ustawa o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce. Wbrew tytułowi przepisy te bardzo komplikują kwestie związane z terminem rozliczania podatku od towarów i usług.
Przepisy dotyczące terminów odliczania VAT naliczonego oraz nowe regulacje dotyczące ulgi na złe długi nie budzą wątpliwości, w przypadku, gdy podatnik otrzymuje faktury wkrótce po ich wystawieniu. Nowe regulacje w zakresie tzw. ulgi na złe długi skomplikują jednak odliczenie VAT naliczonego w przypadku znacznego opóźnienia w otrzymaniu faktury. Problemy od 1 stycznia 2013 r. mogą pojawić się również w przypadku duplikatów faktur otrzymywanych ze znacznym opóźnieniem od zaistnienia pierwotnej transakcji.
Jeden z najważniejszych problemów, jaki należy przeanalizować po 1 stycznia jest przypadek, gdy podatnik otrzymał fakturę już po upływie 150 dni od upływu terminu płatności. Problem, który może się pojawić, został przedstawiony na przykładzie.
Przykład
Firma A nabyła 10 stycznia 2013 r. usługę od firmy B. Tego samego dnia została wystawiona faktura na kwotę 20.000 zł netto i 4.600 zł VAT, czyli 24.600 zł brutto.
Załóżmy, że 150 dni od upływu terminu płatności tej faktury upłynęło 17 lipca 2013 r. Firma A otrzymała jednak tę fakturę dopiero 8 października 2013 r. Przyjmijmy, że w analizowanym przypadku faktura została opłacona dopiero 22 lutego 2014 r.
Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta