W handlu Polska nie ma sobie równych
Branża handlowa systematycznie zwiększa swoją obecność w zestawieniu Europa 500, głównie dzięki przedsiębiorstwom z naszego kraju
Firmy z tego sektora od pierwszej edycji zestawienia Europa 500 zaznaczyły w nim mocno swoją obecność. Choć ich przedstawiciele nie znajdują się w ścisłej czołówce rankingu – najwyżej notowana firma handlowa zajmuje 12. pozycję – to jednak w sumie odpowiadały one za 83,8 mld euro przychodów ze sprzedaży wygenerowanych w 2012 r.
Więcej przedstawicieli
Ogółem na liście handel reprezentują 62 firmy i w tegorocznej edycji jest ich aż o 14 więcej niż rok temu. 21 zanotowało w 2012 r. spadek obrotów, w przypadku jednej nie uległy one zmianie w ujęciu rocznym – zatem aż 40 może się pochwalić ich wzrostem. Najmocniej, bo aż o 119,8 proc., zwiększyła przychody działająca w Serbii sieć Delhaize. W dużej mierze udało się jej to osiągnąć dzięki sfinalizowanemu w 2011 r. przejęciu za 932,5 mln euro serbskiej sieci Delta Maxi z 450 sklepami w Serbii, Czarnogórze, Bośni, Albanii oraz Bułgarii.
Drugą co do wysokości dynamiką sprzedaży może pochwalić się rodzimy Eurocash (63,5 proc.), który osiągnął już niemal 4 mld euro rocznych przychodów. W jego przypadku tak wysoki wzrost także jest przynajmniej w części efektem przejęcia spółki Tradis, a wraz z nią zarządzania franczyzowymi sieciami, jak Lewiatan czy Groszek. Dzięki temu Eurocash jest już drugą co do wielkości handlową firmą nie tylko w Polsce, ale również w regionie. Na liście Europa 500...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta