Nie odpowiedzą w ciągu dwóch tygodni, reklamacja będzie uznana
We wrześniu weszła w życie nowelizacja ustawy – Prawo energetyczne. Jakie zmiany nowe przepisy niosą dla indywidualnych odbiorców prądu czy gazu? Czy łatwiej będzie Kowalskiemu walczyć o swoje prawa z dostawcą?
Czy nowe prawo rzeczywiście wzmocni prawa konsumentów?
Dobiesław Stefaniak: Tak, znaczna część nowych przepisów, które obowiązują od 11 września 2013 roku, wpłynie na wzmocnienia praw konsumenckich.
Największymi nowościami są przede wszystkim wprowadzone ułatwienia w zakresie zmiany sprzedawcy energii i gazu w gospodarstwie domowym oraz zasad składania reklamacji i sankcji za jej nierozpatrzenie w terminie. Ponadto nowelizacja wprowadza pojęcie tzw. odbiorcy wrażliwego oraz nakłada wzmożone obowiązki informacyjne na przedsiębiorstwa energetyczne.
Czy łatwiej teraz zmienić dostawcę energii?
Tak, nowelizacja wprowadza dodatkowe ułatwienia odbiorcom w korzystaniu z prawa do zmiany sprzedawcy. Operatorzy systemów przesyłowych oraz operatorzy systemów dystrybucyjnych mają obowiązek umożliwić odbiorcy paliw gazowych lub energii elektrycznej zmianę sprzedawcy nie później niż w terminie 21 dni od dnia poinformowania właściwego operatora o zawarciu umowy sprzedaży lub umowy kompleksowej z nowym sprzedawcą.
W związku ze skorzystaniem z powyższego prawa przez odbiorcę na jego dotychczasowego sprzedawcę nałożony został obowiązek rozliczenia się z odbiorcą, nie później niż w okresie 42 dni od dnia dokonania zmiany sprzedawcy.
Umowy z dostawcami mają być bardziej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta