Ile nadzoru antymonopolowego nad rynkiem zdrowia
KONKURENCJA | O warunkach prowadzonej przez przedsiębiorców działalności, w tym zawieranych przez nich kontraktach, często decydują podmioty, które tak jak Narodowy Fundusz Zdrowia same nie są przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jak to jest w praktyce?
Istotą wolnego rynku jest konkurencyjna rywalizacja przedsiębiorców. Jej efektem jest urozmaicona oferta produktowa i cenowa, z której korzystają odbiorcy końcowi, czyli konsumenci. Rywalizacja przedsiębiorców nie odbywa się jednak w próżni rynkowej.
Szeroka definicja
Dla zachowania zdrowej konkurencji rynkowej także te podmioty powinny podlegać nadzorowi antymonopolowemu. Dlatego na potrzeby ustawy o ochronie konkurencji przewidziano bardzo szeroką definicję przedsiębiorcy. Jest więc nim także osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, organizująca lub świadcząca usługi o charakterze użyteczności publicznej, które nie są działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.
NFZ jako przedsiębiorca
Opierając się na tej definicji, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od lat konsekwentnie uznaje za przedsiębiorcę także NFZ. Po pierwsze, w świetle ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych NFZ jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną. Po drugie, NFZ zarządza środkami finansowymi pochodzącymi z obowiązkowych składek na ubezpieczenie zdrowotne. W tym zakresie NFZ m.in. określa jakość i dostępność oraz koszty świadczeń...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta