Młodzi klienci idą do biur deweloperów
Część kupujących szuka mieszkań tylko w MdM. Taki lokal często jest tańszy, a do tego dochodzi jeszcze dopłata.
– Rynek pierwotny zdecydowanie odebrał klientów rynkowi wtórnemu. Niższe koszty okołotransakcyjne i dofinansowanie w ramach programu „Mieszkanie dla młodych" sprawiły, że młodzi ludzie chętniej szukają mieszkań u deweloperów – ocenia Sebastian Janicki, wiceprezes agencji Atlanti Nieruchomości. – Klienci decydujący się na rynek wtórny poszukują najczęściej wykończonych, funkcjonalnych mieszkań w atrakcyjnej cenie – dodaje. W jego opinii to właśnie funkcjonalność lokalu jest dziś podstawowym kryterium wyboru. – Klienci coraz częściej zwracają uwagę na tzw. powierzchnię użytkową mieszkania. Nie zapłacą za podłużny, 10-metrowy przedpokój. Ważne stają się także dodatki – piwnica i miejsce postojowe – dodaje.
Kogo na co stać
Zdaniem Edyty Krakowiak z Warszawskiej Giełdy Lokali i Nieruchomości (WGLiN) z uwagi na ograniczenia programu MdM rynek wtórny nie stracił z jego powodu wielu klientów. – Większość nowych inwestycji, które spełniają kryteria MdM, powstaje na peryferiach. Pod względem lokalizacji nie stanowią konkurencji dla rynku wtórnego – podkreśla Edyta Krakowiak. – Na rynek pierwotny przenieśli się głównie młodzi ludzie kupujący pierwsze mieszkanie.
Marcin Jańczuk z agencji Metrohouse dodaje, że szukając w Warszawie mieszkania z dopłatą, trzeba wziąć pod uwagę obrzeża Białołęki. – Jeżeli komuś zależy na lepszych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta