Jak ująć w ewidencji biura rachunkowego polisę OC
Firmy, które usługowo prowadzą księgi, obowiązkowo muszą się ubezpieczyć od odpowiedzialności za szkody wyrządzone w związku z tą działalnością. Wymagana suma ubezpieczenia zależy od zakresu oferowanych czynności.
Beata Maciołek
Według art. 76a ustawy o rachunkowości (dalej: uor) za usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych uznawana jest działalność gospodarcza, w świetle przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegająca na świadczeniu usług w zakresie czynności określonych w art. 4 ust. 3 pkt 2–6 uor. Chodzi zatem o:
1) prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
2) okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
3) wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
4) sporządzanie sprawozdań finansowych,
5) gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.
Dzień wcześniej
Zgodnie z art. 76h uor przedsiębiorstwa zajmujące się usługowym prowadzeniem ksiąg są zobowiązane do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Natomiast wyczerpujący zakres, termin powstania obowiązku ubezpieczenia, jak również minimalną sumę gwarancyjną ubezpieczenia obowiązkowego po uwzględnieniu specyfiki wykonywanych przez daną firmę procedur i zadań określa rozporządzenie ministra finansów z 16...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta