Wyścig gigantów polskiej sieci
Zakup Grupy Money przez WP to nie ostatnia transakcja w branży. Największe grupy internetowe coraz mocniej walczą o pozycję na rynku.
magdalena lemańska
Nie ma ostatnio miesiąca bez mniejszego lub większego trzęsienia ziemi w internetowej branży. Choć ogłoszone w poniedziałek przejęcie Grupy Money.pl przez Grupę Wirtualna Polska w porównaniu z niedawnym zakupem Naszej Klasy przez Grupę Onet jest raczej niewielkie, wpisuje się w ten sam, wyraźnie widoczny już na rynku trend.
– Ewidentnie mamy teraz w Polsce do czynienia z rynkiem w fazie konsolidacji. Jesteśmy po fuzji grup WP i o2, po zakupie Naszej Klasy, ale to pewnie nie będzie koniec. Różnice między największymi graczami w badaniu Megapanel są tak niewielkie, że przy takich zakupach ważne jest już samo to, by danego portalu nie przejęła konkurencja – zauważa Andrzej Garapich, prezes spółki Polskie Badania Internetu.
Nazwy wielkich grup bazują zwykle na nazwach ich głównych portali horyzontalnych, ale w rzeczywistości są to już całe konglomeraty witryn. Na czele największych grup portali w Polsce pozostaje Grupa Onet-Ringier Axel Springer Polska z prawie 15,5 mln użytkowników miesięcznie i 71,5 proc. zasięgu.
Z rejestru usługodawców, na podstawie którego Gemius, autor badania Megapanel, buduje grupy właścicielskie w polskim internecie, wynika, że na Grupę Onet pracują m.in. Blog.pl, Zumi.pl, Vod.pl, Plejada.pl, Kto-kogo.pl, Ekstraklasa.tv, a niebawem pewnie dołączą do nich kolejne – od ubiegłego tygodnia wiadomo np., że Onet...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta