Zasady korzystania z gminnych obiektów
Rada gminy musi podjąć uchwałę dotyczącą korzystania z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej należących do gminy. Praktyka pokazuje, że samorządy mają z tym sporo problemów.
Rada gminy na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: usg) została upoważniona do ustalenia zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Uchwała w tej sprawie jest aktem prawa miejscowego. Zakres upoważnienia ustawowego jest bardzo ogólny. Przez to z jednej strony rada ma dość dużą swobodę w określaniu tych zasad, z drugiej strony może stwarzać to trudności w jej stosowaniu. Z licznego orzecznictwa i wypowiedzi organów nadzorczych wynika, że nie wszystkie regulacje mieszczą się w zakresie delegacji wynikającej z art. 40 ust. 2 pkt 4 usg. Naruszenie kompetencji jest powodem stwierdzenia nieważności niektórych zapisów uchwały lub nawet całego aktu.
Wyjaśnienie pojęć
Rada gminy musi określić zasady korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Żadna jednak ustawa nie definiuje tych pojęć. Stąd najczęściej kontrola uchwał dokonywana przez wojewodów i sądy administracyjne sprowadza się w pierwszej kolejności do oceny czy przedmiot jej regulacji mieści się w pojęciu gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Za takie uznaje się np. boiska i hale sportowe, lodowiska, sale gimnastyczne, stadiony, kąpieliska, drogi, tereny rekreacyjne, parki i obszary zieleni miejskiej, itd. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielopolskim w wyroku z 27 stycznia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta