Co może przeszkadzać w zarejestrowaniu znaku towarowego
Oznaczenie może być zarejestrowane jako znak towarowy, gdy wyróżnia produkty z oferty im podobnych, wskazując na to samo źródło pochodzenia. Jest zatem oczywiste, że musi być choć w pewnym stopniu fantazyjne, czyli treściowo oderwane od rodzaju czy właściwości produktu, który ma opatrywać.
Zrozumiałe są zatem decyzje, w których odmówiono rejestracji np. serii znaków ze słowem masło, np. „masło czekoladowe", „masło palmowe", „masło kakaowe", czy znakom „makaron lane kluski", „serwetki restauracyjne", „kadzidło tytoniowe", „wygodna dieta". Wydaje się, że kryterium odróżnialności jest zrozumiałe i intuicyjnie można stwierdzić, kiedy oznaczenie będzie posiadać cechy wymagane do jego rejestracji. Okazuje się jednak, że przepisy prawa szczegółowo określają przesłanki rejestracji, a praktyka potwierdza, że dokonanie oceny, czy oznaczenie spełnia kryteria znaku towarowego, jest w wielu przypadkach trudne i subiektywne.
Podobne wymogi
Znakiem towarowym mogą być przede wszystkim słowa, rysunki, ornamenty, lecz także kompozycje kolorystyczne, formy przestrzenne, melodia, a katalog ten nie jest zamknięty. Organ rozpatrujący zgłoszenie znaku towarowego – Urząd Patentowy RP w przypadku znaków ważnych na terytorium RP i Urząd ds. Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OHIM) w przypadku znaków ważnych na terytorium EU – w pierwszej kolejności dokonuje badania tzw. przeszkód bezwzględnych, których wystąpienie uniemożliwi rejestrację ze względu na ochronę interesu ogółu uczestników rynku. Chodzi przede wszystkim o niedopuszczenie do tego, by – w przypadku oznaczeń, które powinny pozostać...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta