Czy Polaków już stać na nowe samochody?
W naszym kraju rejestruje się co roku po raz pierwszy 700 tys. używanych aut osobowych sprowadzanych z zagranicy. Sprzedaż nowych sięga zaledwie 300 tysięcy. Czy można zwiększyć tę liczbę?
Robert Przybylski
Nad przyczynami tego stanu rzeczy w trakcie debaty w redakcji „Rzeczpospolitej" zastanawiali się: dyrektor marki Audi Michał Bowsza, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś, psycholog Maria Rotkiel, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu Andrzej Sugajski oraz prezes Volkswagen Banku Mikołaj Woźniak.
– Auta obdarzamy sporą dawką emocji, jednocześnie z badań ACEA wynika, że samochody spadają w rankingach najbardziej pożądanych zakupów – zauważa Jakub Faryś. – Coraz więcej użytkowników traci emocjonalny stosunek do samochodu i oczekuje od niego jedynie mobilności. Czy motoryzację czekają trudniejsze czasy? 20 lat temu wiele czynności trzeba było załatwiać osobiście, teraz mamy internet, może zatem się wydawać, że nawet potrzeby przemieszczania się nie są tak duże – zastanawia się Faryś. Dodaje jednak, że te spostrzeżenia dotyczą przede wszystkim dużych miast.
Auto doda energii
Prezes Volkswagen Banku przyznaje, że trudno wyłączyć emocje, mówiąc o samochodach, choć widoczna jest zmiana podejścia użytkowników. – Duże floty od lat oceniają pojazdy pod kątem całkowitych kosztów utrzymania. To podejście rozszerza się na indywidualnych właścicieli aut, którzy kierują się emocjami, ale pytają także o koszty – podkreśla Mikołaj Woźniak i tłumaczy, że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta