Kontrola pasażerów i bagażu może budzić zastrzeżenia
Powierzenie ochrony lotnisk w całości wyspecjalizowanym prywatnym firmom nie zapewnia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
Do słabych punktów rozwiązania zabezpieczenia polskich lotnisk należy zaliczyć przede wszystkim pracowników firm prywatnych wykonujących te czynności. Mogą oni gorzej się sprawdzić w swojej roli niż mundurowi funkcjonariusze. Kolejny problem to sposób wyłaniania kontrahentów, który musiałby ze względów bezpieczeństwa odbywać się poza procedurą zamówień publicznych.
Zastrzeżenia NIK
Jak wygląda sytuacja ochrony ruchu lotniczego w Polsce? Do 2011 r. lotniska ochraniane były przez Straż Graniczną. Uznano jednak, że jej usługi są zbyt drogie, gdyż nowelizując przepisy, pozwolono na wprowadzenie do ochrony lotnisk zewnętrznych firm prywatnych. NIK w raporcie z 2012 r. negatywnie ocenił działania legislacyjne ówczesnego ministra transportu i nadzorcze prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Zarzuty dotyczy- ły zagadnień związanych z ochroną lotnictwa cywilnego, w szczególności trzech krajowych programów: ochrony lotnictwa cywilnego, kontroli jakości i szkolenia. Minister i prezes ULC nie doprowadzili do dostosowania przepisów ustawy z 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze i jej aktów wykonawczych, do regulacji Unii Europejskiej....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta