Jak rozliczyć sprzedaż wyposażenia i środków trwałych
Zbycie ruchomości z firmowego majątku ewidencjonuje się w księdze w innej kolumnie, niż transakcje w zakresie towarów i usług na co dzień oferowanych przez przedsiębiorcę. To pozostałe przychody, dla których właściwa jest kol. 8.
Sprzedaż wyposażenia i środków trwałych generuje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Odpłatne zbycie ruchomości firmy wymaga odpowiedniego udokumentowania i zaksięgowania. W tej materii łatwo o popełnienie błędu, ponieważ przedsiębiorca musi się wykazać znajomością wielu różnych aktów prawnych odnoszących się do tego zagadnienia, m.in. ustaw o podatkach dochodowych, ustawy o VAT, rozporządzeń regulujących prowadzenie dokumentacji rachunkowej, a także przepisów regulujących obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.
- Prowadzę warsztat wulkanizacyjny. Dokumenty księguję w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Jestem czynnym podatnikiem VAT. Zamierzam sprzedać środek trwały – elektroniczny klucz dynamometryczny o wartości początkowej 2000 zł. Nabywcą sprzętu będzie przedsiębiorca. Jaki dokument wystawić? Jak zaksięgować sprzedaż?
Nabywcą sprzętu jest przedsiębiorca, zatem konieczne jest udokumentowanie sprzedaży fakturą. Obowiązek ten wynika z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Fakturę należy ująć w rejestrach VAT sprzedaży celem rozliczenia podatku należnego. Sprzedaż środka trwałego będzie wykazana w deklaracji VAT-7, tak jak każda inna sprzedaż realizowana przez podatnika. W przeciwieństwie do zakupu środków trwałych, ich sprzedaż nie podlega ujęciu w odrębnej pozycji druku VAT-7. Kwota netto sprzedaży...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta