Jedna litera w skrótach reguł handlowych sporo zmienia
Negocjując międzynarodowy kontrakt, w szczególności taki, który wiąże się z koniecznością przewiezienia określonej ilości ładunku na znaczną odległość, uwzględnić należy wiele elementów. Mylić się może ten, kto uważa że wystarczy wyznaczyć miejsce załadunku, miejsce docelowe i wynegocjować z kontrahentem, która strona ponosi koszt tego transportu.
Chociaż na pierwszy rzut oka, a nawet uwzględniając koszty, może się wydawać, że wybór pomiędzy takimi regułami jak FOB i FCA oraz CPT i CFR ze zbioru reguł Incoterms nie ma większego znaczenia dla stron kontraktu, to w praktyce różnice między nimi są zasadnicze.
Różnice te nie zawsze zostaną dostrzeżone. Można nawet powiedzieć, że w większości przypadków tak właśnie się stanie. A świadczyć to wówczas będzie tylko o tym, że dostawa towaru nastąpiła w ustalonym terminie. Zarówno strony kontraktu jak i przewoźnicy zaangażowani w przewóz ładunku sprostali zadaniu oraz nie zaszły żadne nieprzewidziane okoliczności, w szczególności mające charakter nagłych i trudnych do zapobieżenia wydarzeń.
Natomiast, jeżeli do nich dojdzie, to może się okazać, że jedna ze stron kontraktu zostaje pokrzywdzona, chociaż mogłaby tej straty uniknąć, gdyby wynegocjowała nieco inne warunki dostawy towaru będącego przedmiotem umowy.
Jakie warunki kontraktu
Negocjując międzynarodowy kontrakt, w szczególności taki, który wiąże się z koniecznością przewiezienia określonej ilości ładunku na znaczną odległość, uwzględnić należy wiele elementów. Mylić się może ten, kto uważa że wystarczy wyznaczyć miejsce załadunku, miejsce docelowe i wynegocjować z kontrahentem, która strona ponosi koszt tego transportu. W praktyce należy bowiem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta