Kolej chce gonić samochody
logistyka | Kolej wymaga nie tylko dużych inwestycji, ale i większej uwagi decydentów tworzących nowoczesny transport. MATERIAŁ POWSTAŁ PRZY WSPÓŁPRACY Z PRZEWOZAMI REGIONALNYMI SP. Z O.O.
– Po 1989 roku kolej nie poszła za pasażerem i towarem, ale zajęła pasywną postawę – mówił Krzysztof Zgorzelski, prezes Przewozów Regionalnych Sp. z o.o. podczas Forum Wizja Rozwoju, które odbywało się w Gdyni. Jego zdaniem brak przemyślanych inwestycji stał się przyczyną degradacji kolei.
Podczas sesji poświęconej TSL (transport, spedycja, logistyka) uczestnicy panelu dyskutowali o dominacji transportu drogowego nad kolejowym – zarówno jeżeli chodzi o ruch pasażerski, jak i towarowy.
W ciągu ostatnich trzech dekad zbudowano 46 km nowych linii kolejowych. Autostrad i dróg powstało trochę więcej – mówił ironicznie Krzysztof Zgorzelski. – To pokazuje, że swoboda przemieszczania się jest związana z drogami kołowymi, a nie koleją. Kolej zajęła pasywną postawę, bo budując te 46 km linii zlikwidowano jednocześnie ponad 6500 km wcześniej działających w ruchu pasażerskim i towarowym torów. To przyczyna dominacji transportu drogowego – mówił.
Zgorzelski wskazał na błędne zarządzanie infrastrukturą kolejową. Obecnie zarządzają nią Polskie Linie Kolejowe.
– Tutaj mamy trochę grzechów zarządcy, który za podstawowy cel powinien obrać zarządzanie infrastrukturą dla zapewnienia płynnego transportu – stwierdził Zgorzelski.
Tymczasem na odcinku linii nr 7 Warszawa–Lublin całkowicie wstrzymano ruch pociągów w obu kierunkach....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta