Urzędnicy za dodatkową pracę dostają zaniżoną rekompensatę
Eksperci od lat wskazują, że przepisy dotyczące rekompensowania osobom zatrudnionym w administracji publicznej pracy w nadgodzinach są niezgodne z Europejską Kartą Społeczną. Mimo to, nowelizacji ciągle nie ma.
Członkowie korpusu służby cywilnej oraz urzędnicy państwowi w sytuacjach uzasadnionych potrzebami urzędów mogą być zobowiązani do wykonywania pracy ponadnormatywnej (ci pierwsi pracy w godzinach nadliczbowych, ci drudzy pracy poza normalnymi godzinami pracy), a w wyjątkowych wypadkach także w nocy oraz w niedziele i święta. Przesłanki zlecania im pracy ponadnormatywnej są dla obu grup urzędniczych takie same (pisaliśmy o tym w „Dobrej Administracji" 28 sierpnia 2018 r.), jednak sposób jej rekompensowania już nie. Każda z pragmatyk zagadnienie to reguluje po swojemu i wyczerpująco, co oznacza, że w tym zakresie ani do członków korpusu służby cywilnej, ani do urzędników państwowych przepisy kodeksu pracy nie mają zastosowania.
W korpusie trzy grupy zatrudnionych
Zasady rekompensowania pracy w godzinach nadliczbowych członkom korpusu służby cywilnej zależą od ich statusu. A więc od tego czy są pracownikami sc a więc osobami zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę, urzędnikami sc, czyli osobami zatrudnionymi na podstawie mianowania czy też zostali powołani na wyższe stanowiska w tej służbie.
Przy czym choć pracę nadliczbową zgodnie z art. 97 ust. 5 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc) wykonywać mogą wszyscy członkowie korpusu to na rekompensatę za taką pracę liczyć mogą tylko pracownicy i urzędnicy. Osobom zatrudnionym na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta