Klips nie naprawi Temidy
Ministerstwo nie chce zmian sprawności organizacji pracy sądów, bo nie ma na nie pomysłu.
Obowiązek konsultacji społecznych przy uchwalaniu prawa wynika z Konstytucji RP, art. 4 stanowi, że władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu i to On ją wykonuje bądź to przez przedstawicieli wybieranych w wyborach powszechnych, bądź bezpośrednio. Źródło tego obowiązku wypływa też z art. 54, 61 i 74, które określają standard dostępu do informacji o działaniu organów władzy publicznej. Obowiązek konsultacji projektów rządowych wynika również z § 20, 21 i 36 regulaminu pracy Rady Ministrów z 29 października 2013 r.
Idealistyczne założenie jest takie, że wybrani przez obywateli przedstawiciele władzy realizują zasadę włączania mieszkańców w decydowanie o społeczeństwie, w którym żyją, że dialog władzy ustawodawczej i wykonawczej z obywatelami jest autentyczny.
Niestety, od wielu lat wykonywanie obowiązku konsultacji społecznych jest właściwie pozorne.
Projekty rządowe w sprawach sądownictwa, procedur, zmian kodeksowych były i są rozsyłane do konsultacji do wszystkich sądów z wyznaczonym terminem kilkudniowym lub kilkunastodniowym. Trudno zaplanować w kalendarzu analizę projektu obszernej nowelizacji, jeżeli ma się na nią trzy dni. Ze względu na terminy konsultacje są pozorne. Należy zwrócić uwagę na marnotrawienie papieru. We wszystkich kilkuset sądach projekty są drukowane i przedkładane do szaf z aktami, czasem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta