Groźne kontakty z firmami handlowymi
Sławomir Grzelczak prezes BIG InfoMonitor Przemysł spożywczy charakteryzuje się znacznie niższym poziomem innowacyjności, mierzonej udziałem w liczbie wniosków patentowych, niż na przykład sektory motoryzacyjny czy farmaceutyczny, mimo że skala i znaczenie produkcji żywności są znacznie większe (źródło: portal branżowy FoodFakty).
Światowa tendencja ma potwierdzenie także w polskich warunkach. Choć przemysł spożywczy odpowiada za prawie 17 proc. całej produkcji przemysłowej, zatrudnienie w nim przekracza 15 proc. ogółu pracujących i ma znaczący udział w eksporcie, to jego poziom technologiczny zaliczany jest do tzw. niskich technologii. Problemem branży spożywczej jest koncentrowanie się na konkurencji w zakresie kosztów i wydajności zamiast w obszarze innowacji. Nietrudno to zrozumieć, biorąc pod uwagę, że innowacyjność wiąże się zwykle z koniecznością ponoszenia znacznych nakładów finansowych. Czy przemysł spożywczy na to stać? Z pewnością pod względem solidności płatniczej wobec kontrahentów i banków,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta