Nie dostał kredytu – bank musi usunąć jego dane
Historia niesfinalizowanych zapytań kredytowych powinna zniknąć z BIK i bankowych baz.
Tak uznał we wtorek Naczelny Sąd Administracyjny w przełomowym wyroku dotyczącym przetwarzania danych osobowych klientów banków. Wynika z niego, że nie ma „paragrafu", który pozwala na przetwarzanie danych dotyczących zapytań kredytowych niedoszłych klientów, czyli gromadzenia informacji o ilości i częstotliwości występowania o kredyt, gdy do umowy ostatecznie do doszło.
Testowanie ofert
Sprawa dotyczyła klienta jednego z banków, który w styczniu 2014 r. za pośrednictwem strony internetowej złożył wniosek kredytowy. Bank dokonał weryfikacji jego wiarygodności zdolności kredytowej w Biurze Informacji Kredytowej (BIK). Podstawą tego była pisemna zgoda na weryfikację w BIK i innych bazach. Do finalizacji umowy jednak nie doszło. W maju 2014 r. niedoszły kredytobiorca – osobiście w oddziale, a potem też telefonicznie za pośrednictwem infolinii – złożył wniosek o usunięcie zapytań kredytowych dokonanych przez bank w BIK i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta