Zatrzymać know-how w Polsce
Do 2030 r. mieliśmy zmodernizować Marynarkę Wojenną oraz zbudować kilka okrętów zupełnie nowego typu. Program niespodziewanie jednak wyhamował. MATERIAŁ POWSTAŁ PRZY WSPÓŁPRACY Z FIRMĄ REMONTOWA SHIPBUILDING SA.
– Jestem przekonany, że oprócz osłaniania polskich granic morskich i szerzenia bezpieczeństwa na szlakach żeglugowych ORP Albatros będzie także reprezentował polską banderę w stałych morskich zespołach NATO-wskich i sił przeciwminowych – pisał prezydent Andrzej Duda w liście wystosowanym przy okazji wodowania i chrztu niszczyciela min ORP Albatros jesienią minionego roku.
ORP Albatros to bliźniak wodowanego w 2015 roku niszczyciela min ORP Kormoran. Obie jednostki mogą uchodzić za wizytówki polskiego biznesu i armii. – Kormoran to szczytowe osiągnięcie polskiego przemysłu stoczniowego w zakresie projektów dla Marynarki Wojennej – podkreśla w rozmowie z „Rzeczpospolitą" Marcin Ryngwelski, prezes Remontowa Shipbuilding, stoczni, która okręt zbudowała.
Kluczową cechą tej jednostki jest materiał, z jakiego została wybudowana: amagnetyczna stal austenityczna, co pozwala zachować okrętowi niską charakterystykę pól fizycznych. – Wymagało to wyszukania, opracowania i opanowania tej specyficznej technologii w bardzo szybkim czasie, co nie udało się naszym poprzednikom, którzy mierzyli się z projektem. Takie know-how posiada tylko kilka zakładów na świecie, w szczególności te, które zajmują się okrętami podwodnymi. Posiadają ją m.in. Amerykanie, Niemcy, Rosjanie – podkreśla wiceprezes firmy Bartłomiej Pomierski.
Zysk...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta