Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Najbardziej niedoceniona bitwa frontu zachodniego

27 listopada 2020 | Rzecz o historii | Hubert Kozieł
Brytyjskie oddziały komandosów i piechota na wybrzeżu wyspy Walcheren w Holandii wczesnym rankiem 1 listopada 1944 r.
źródło: EAST NEWS
Brytyjskie oddziały komandosów i piechota na wybrzeżu wyspy Walcheren w Holandii wczesnym rankiem 1 listopada 1944 r.
Listopad 1944 r.: alianckie oddziały szturmowe na ulicach Vlissingen w Holandii
źródło: Getty Images
Listopad 1944 r.: alianckie oddziały szturmowe na ulicach Vlissingen w Holandii
Dowódcy alianccy,  od lewej: admirał Ramsay, generał Dwight Eisenhower i marszałek Montgomery, około czerwca 1944 r.
źródło: Getty Images
Dowódcy alianccy, od lewej: admirał Ramsay, generał Dwight Eisenhower i marszałek Montgomery, około czerwca 1944 r.
1. Dywizja Pancerna gen. Maczka w Holandii, październik 1944 r.
źródło: NAC
1. Dywizja Pancerna gen. Maczka w Holandii, październik 1944 r.

Fatalne decyzje Montgomery'ego i geograficzna ignorancja Eisenhowera sprawiły, że we wrześniu 1944 r. stracono okazję do szybkiego odblokowania dostępu do portu w Antwerpii. Bardzo mocno uderzyło to w aliancką logistykę.

 

Koniec nazizmu był wyraźnie widoczny, gdy pierwszy statek popłynął nieniepokojony w górę Skaldy" – stwierdził gen. Dwight Eisenhower, naczelny dowódca alianckich sił ekspedycyjnych w Europie. Słowa te wypowiedział już po zakończeniu bitwy o Skaldę (ang. Scheldt, hol. Schelde). Ta ciężka i krwawa batalia jest nazywana przez weteranów „drugim D-Day", gdyż była drugim po Normandii przypadkiem przełamania niemieckiego Wału Atlantyckiego. Bitwę tę toczono w niezwykle trudnym terenie – na zalanej wodą wyspie, polderach i wydmach upstrzonych bunkrami. Brały w niej udział jednostki brytyjskie, kanadyjskie, amerykańskie, polska 1. Dywizja Pancerna, oddziały francuskie, belgijskie i norweskie, a także holenderski ruch oporu. Oczyszczenie tego rejonu z Niemców uratowało aliancki łańcuch dostaw logistycznych przed załamaniem w trakcie walk w Ardenach. Jednakże mimo ogromnej wagi tej bitwy, jest ona pamiętana głównie przez wąskie grono specjalistów, weteranów i mieszkańców wyzwolonych wówczas terenów.

Gdzie leży Antwerpia?

Po wyrwaniu się z Normandii alianckie wojska z oszałamiającą szybkością wyzwalały Francję. Ich natarcie wisiało jednak na cienkiej linii logistycznej ciągnącej się ze sztucznego portu Mullberry w normandzkim Arromanches....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11824

Wydanie: 11824

Spis treści

Reklama

Walka o klimat. Wyzwania dla Polski, Europy i Świata

Odpowiedzialność producenta rozszerzona, czyli jaka?
Wiodące organizacje już dostrzegły potencjał zrównoważonego rozwoju
Airly
Andrzej Kassenberg
Blokowanie wiatraków jest szkodliwe
Bój o oddech
Chcemy takiej pomocy jak na Śląsku
Czy wodór będzie paliwem jutra?
Czyste technologie powinny przynosić także biznesowe korzyści
Dirty business
Drzewa są cenniejsze niż zapory
Duży zwrot biznesu
Dzisiejszy boom to dopiero początek rozwoju energetyki solarnej w kraju
Enetech
Europa już ćwiczy łapanie wody, gdy my nadal wycinamy lasy
Fundusz Sprawiedliwej Transformacji jest szansą dla regionów górniczych
Grupa LOTOS inwestuje w paliwa alternatywne
Grupa Marma – technologia i działania na rzecz ochrony klimatu
Jak być odpowiedzialnym biznesem, kiedy prawo nie pozwala?
Jak efektywnie uzdrowić polskie domy jednorodzinne
Jaka będzie rola wodoru w zielonej transformacji polskiej gospodarki
Janusz Steinhoff
Karton – naturalnie… cyrkularny
Koalicja Klimatyczna
Końskie
Kraków
LPP
ML System
Mamy nadprodukcję węgla
McDonald’s wspiera dostawców w zrównoważonej produkcji
Nie ma odporności bez odpowiedzialności
Nie tylko grzesznik niszczy świat
Ochrona klimatu: strategiczny wybór
Odpady nie muszą już trafiać na wysypiska, można je przetworzyć
Orlen idzie w kierunku neutralności klimatycznej
Pieniądze to nie wszystko
Polska kolej wjeżdża na zielone tory i przyspiesza transformację
Polska musi zrobić więcej, ale będzie miała więcej pieniędzy
Potrzebujemy klimatycznych liderów
Problem z wodą będzie narastał. Ważne są działania każdego z nas
Realna rynkowa szansa
Recykling powinien być wykonywany lokalnie
Recykling w Polsce to nie palenie śmieci
Rolnictwo musi oszczędzać wodę
Rośnie udział zielonych napędów w transporcie osób i towarów
Sektor IT ma duże pole do popisu
Skanska
Sopot
Sprawiedliwa transformacja szansą dla gospodarki i przyszłych pokoleń
Tempo zmian jest znacznie szybsze niż możliwości adaptacji
To nie trend, to DNA firmy
To, czym oddychamy, wpływa, na jaką chorobę zachorujemy
Transformację zostawmy fachowcom
Unia Europejska i tworzywa sztuczne – związek na zakręcie
Velux
W awangardzie zielonej rewolucji
Wielkopolska Wschodnia rozpoczyna zieloną rewolucję
Więcej wymagaj od siebie
Wodorowe magazyny energii
Wodór będzie odgrywał coraz większą rolę w transporcie
Wyjść ze smugi cienia czarnej energetyki
Wymienić stare na nowe? A może naprawić?
Zieleń na ratunek miastom
Zielona Polska wymaga inwestycji w technologie
Zielona transformacja sektora transportowego jest nieunikniona
Zielone inwestycje niosą nadzieję na realną transformację
Zneutralizujemy swój historyczny ślad węglowy

Komunikaty

Okładka

Okładka promocyjna

Sport A25, A26

Sport A26

Nieprzypisane

Zamów abonament