Wykluczenie za układ
Nowe Prawo zamówień publicznych wchodzi w życie już 1 stycznia 2021 r. Zgodnie z nim, z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który zawarł układ z wierzycielami.
W przeciwieństwie do obowiązującego PZP, przesłanka ta ma dotyczyć nie tylko wykonawców znajdujących się w nieodwracalnych, poważnych trudnościach finansowych skutkujących likwidacją, ale także wykonawców, którzy z sukcesem zakończyli postępowanie restrukturyzacyjne. Wykluczenie ma następować na okres 3 lat od dnia zawarcia układu. Takie rozwiązanie, szczególnie w dzisiejszych covidowych realiach, jest niezrozumiałe. Państwo przez instrumenty istotnie wpływające na rynek, w tym zamówienia publiczne, powinno sprzyjać ratowaniu przedsiębiorców. Powszechnie słyszymy, że tak właśnie robi. Zatem dlaczego Nowe PZP kłóci się z tymi deklaracjami?
Wykluczenie fakultatywne w teorii
„Układowa" przesłanka wykluczenia ma charakter fakultatywny. Oznacza to, że zamawiający może jej nie wpisywać do warunków danego postępowania, a tym samym nie badać w ogóle wskazanych w niej okoliczności. Problem w tym, że zawarcie układu znajduje się w tym samym przepisie (w tej samej przesłance) co np. otwarcie likwidacji czy ogłoszenie upadłości wykonawcy. Najpewniej będzie ona stosowana we wszystkich postępowaniach o zamówienie publiczne. Tak jest też obecnie, bo zamawiający nie może stosować przesłanki wykluczenia tylko w wybranej przez siebie części.
Przed wykluczeniem, zamawiający powinien ocenić, czy aby nie jest ono oczywiście...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta