Czy pracownik odpowie za szkodę wyrządzoną przez niedbalstwo?
Do uszkodzenia mienia pracodawcy może dojść w wyniku zlekceważenia przez pracownika procedur. Pracodawca może go wówczas pociągnąć do odpowiedzialności pod pewnymi warunkami.
∑ Pracownik podczas ładowania palet wózkiem widłowym uszkodził drzwi ciężarówki. Szkolenie na wózek miał zrobione. Z monitoringu wynika, że zrobił to przez nieuwagę, bo drzwi nie były zabezpieczone, co przyczyniło się do szkody. Według pracownika przyczynił się do tego wiatr zamykając drzwi. Regulamin pracy mówi, że pracownik ma obowiązek zabezpieczyć stabilnie miejsce załadunku na pojeździe, aby unikać uszkodzeń zarówno towaru i jak pojazdu. Koszt naprawy to ok. 10 tys. zł. Czy mogę żądać zwrotu kosztów? A jeżeli odmówi skierować sprawę do sądu? – pyta czytelnik.
Jeśli pracownik odmówi zwrotu kosztów naprawy pojazdu, to istnieją przesłanki, aby skierować sprawę na drogę postępowania sądowego. W pozwie pracodawca powinien wykazać okoliczności zdarzenia, w tym naruszenie przez pracownika zasad obsługi przy wykonywaniu załadunku.
Odpowiedzialność materialna
Z kontekstu zapytania należy wnioskować, że chodzi o odpowiedzialność materialną pracownika. Zatem zastosowanie będą miały regulacje prawne kodeksu pracy. Jak wynika z art. 114 k.p. pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną według zasad określonych w przepisach niniejszego rozdziału.
Z punktu widzenia tej odpowiedzialności...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta