Szykuje się szlaban dla firm z Azji
Jedną piątą kontraktów z rządowych programów budowy dróg realizują firmy z Azji. Polscy wykonawcy oskarżają je o nierówną konkurencję.
Branża budowlana domaga się ograniczenia dostępu do przetargów na realizację inwestycji infrastrukturalnych dla firm spoza UE. Mają one stanowić nierówną konkurencję na polskim rynku. Organizacje branżowe reprezentujące interesy firm budowlanych zgłosiły postulat, aby ograniczyć bądź uniemożliwić firmom azjatyckim udział w przetargach ogłaszanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Rząd już ma się przymierzać do kroku w tym kierunku.
Azjaci realizują inwestycje o łącznej długości 260 km i wartości 13,5 mld zł. To jedna piąta wartości inwestycji realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu budowy 100 obwodnic.
– Firmy azjatyckie nie podlegają standardom UE, posiadają nieograniczony dostęp do finansowania zabezpieczany przez rządy ich krajów po to, aby prowadzić ekspansję gospodarczą na terenie UE. Ponieważ w Polsce podstawowym kryterium wyboru wykonawcy jest cena, firmy azjatyckie dzięki swojej przewadze dostępu do kapitału coraz częściej wygrywają przetargi, a zyski transferują do rodzimych krajów – twierdzi Jerzy Mirgos, prezes zarządu Mirbudu. Jego zdaniem dalsze tolerowanie tego zjawiska może to być groźne dla gospodarki, tym bardziej że dotyczy budowy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta