Koszty odliczamy od każdego angażu, ale kwotę wolną tylko raz
Zatrudniający, który zawarł z podwładnym kilka umów o pracę, rozlicza koszty uzyskania przychodu odrębnie z tytułu każdej z nich. Natomiast kwotę wolną od podatku uwzględnia tylko raz
– Nasza firma zawarła z tym samym pracownikiem dwie umowy o pracę. Ile razy mamy uwzględniać koszty uzyskania przychodu i kwotę wolną? Raz czy dwa razy? – pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.
Obliczając zaliczkę na podatek dochodowy, pracodawca musi uwzględnić koszty uzyskania przychodu odrębnie od każdej umowy i to w pełnej wysokości. To oznacza, że może nawet zostać przekroczony roczny limit kosztów uzyskania przychodów dla wieloletatowców (w 2007 r. limit ten wynosi 1953,23 zł). Potwierdził to m.in. Urząd Skarbowy w Jaśle w piśmie z 25 lipca 2006 r. (PD-415/32/06): „Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż z jednym pracownikiem zawarto dwie umowy o pracę, a więc nawiązano dwa odrębne stosunki pracy, analogicznie jak w przypadku zawarcia umów o pracę z dwoma różnymi zakładami pracy. A zatem przy obliczeniu należnej zaliczki na podatek dochodowy zakład pracy jest zobowiązany (...) uwzględnić koszty uzyskania przychodów od każdego stosunku pracy w pełnej wysokości bez względu na przekroczenie limitu rocznego, natomiast pracownik w składanym za rok podatkowy zeznaniu powinien uwzględnić koszty we właściwej wysokości” (tj. w 2007 r. w wysokości 1953,23 zł).
Dodajmy, że taka interpretacja jest zgodna z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów (pismo z 29 kwietnia 2005 r., PB5/MC-033-50-736/05, w którym resort podtrzymał swoje wcześniejsze stanowisko z 24 marca 1995 r.,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta