Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Oktoberfest nad Wisłą

19 października 2007 | Publicystyka, Opinie | Norbert Maliszewski
źródło: Rzeczpospolita

Jakiego piwa nawarzyły nam partie w kampanii? Jakie rodzaje chmielowego napoju możemy skosztować podczas polskiego Oktoberfestu w najbliższą niedzielę? – zastanawia się psycholog społeczny

W tzw. testach ślepych osoby badane oceniają smaki piw, gdy zakryta jest marka. Większości osób wydaje się, że nawet z zamkniętymi oczami rozpoznają swoje ulubione piwo. W rzeczywistości niewiele osób potrafi to zrobić, proszę spróbować. Na nasze wyobrażenia na temat smaku piwa w niesłychany sposób wpływa reklama. Piwo tak smakuje, jak jest reklamowane (na przykład mocne, męskie).

Podobnie jest z partiami politycznymi. Wyborcy nie rozróżniają programów partii. Dla sprawdzenia swojej tezy rozdałem 60 studentom Uniwersytetu Warszawskiego fragmenty programów PiS, LiD i PO, wcześniej wycinając nazwy partii. „Test ślepy” dał taki sam wynik jak dla piwa. Dla laików programy partii są bardzo podobne. To wizerunek partii sprawia, że większość ludzi głosuje na nią lub nie.

Warto więc się zastanowić, jakie wizerunki ukształtowały partie przed niedzielnymi wyborami. W tym celu po raz drugi prosiłem 60 studentów o ocenę – tym razem – PiS, PO, LiD poprzez porównanie ich do piwa (badanie jakościowe, pogłębiony wywiad indywidualny).

Mocne PiS z goryczką

Studenci kojarzyli PiS z mocnym, bardzo gorzkim smakiem, „z pianą na cztery palce”; z piwem, które „skutecznie ścina z nóg”. Składniki dodano do niego „uczciwie”. To marka dla „zwykłych ludzi”. Niektórzy badani zawężali tę grupę do „rolników” i...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 7842

Spis treści

Front

"New York Times" w "Rzeczpospolitej"

Ekonomia

Barlinek podbija Zachód
Brak prywatyzacji to wyższe podatki
Budżet straci na ulgach, ale zyska na VAT
Chińczycy zbudują stadiony
Co dalej z mostem
Cytat dnia
Czas na ofertę Scanii
Debiut Prima Moda później
Drogie nośniki energii
Dziś decyzja o produkcji chevroletów na Żeraniu
Empik będzie walczył o klientów na Wyspach
Euro najdroższe w historii
Euroland radzi sobie bez Ameryki
Filia Sony w Polsce
France Telecom musi płacić
Fuzja e-sklepów
Giełda oblężona przez emitentów
Kalendarium gospodarcze
Kary za mleko
Komentarz giełdowy
Komisarz Reding chce więcej władzy
Liczba dnia -10 tys. ofert działek
Mediatel potrzebuje 90 milionów złotych na przejęcia
Millennium: wyższy zysk, więcej placówek
Mocny spadek indeksów
Na „n” startuje kanał talk-show
Newsy z „Rz” na portalu plus.pl
Niemcy zwalniają
Notowania
O rybaku ministrze i dorszu niezgody
Pięcioletni kontrakt PKP PR
Play TV ruszy w Sylwestra
Play mierzy w biznes
Podwyżki w Chinach
Polscy rybacy ujmą się za dorszem
Prognozy i kurs w górę
Przemysł spowolnił, zastój w budownictwie, ale powodów do niepokoju jeszcze nie ma
Przepraszamy
Rato o gospodarce
Rolnicze dopłaty
Rusza A1
Spadki cen na wtórnym rynku mieszkań
Strefa pomoże zarobić
Tym razem rekordy bije platyna
Umowa PERN i J&S Energy
Utrzymanie oceny dla obligacji przychodowych
Wrzenie w Polfie
Wysłannicy OBWE w Krajowej Radzie
Wyższy kapitał PGNiG Norway
Zapaśnik od giełdowych delikatesów
Zarobki pracowników sklepów najniższe w kraju
Zmiany w radzie KGHM
Znajdą cię w Dublinie
Złoty jest mocny, ale niedługo może stać na chwiejnych nogach
Złoty mocny słabością Ameryki
Ściągając Azjatów, nie zapominajmy o Polakach
Żelazna dama Unii
Zamów abonament