Mityczni Chińczycy
Wiele miesięcy trwa debata nad tym, co zrobić, żeby zatrzymać tempo wzrostu kosztów inwestycji infrastrukturalnych. W 2005 r., kiedy firma GTC zaczynała budować pierwszy odcinek autostrady A1, wybudowanie kilometra pochłaniało 5,6 mln euro. Dzisiaj taka cena to marzenie. Koszty oscylują wokół 12 mln euro.
Nieprawda, że mamy do czynienia ze zmową wykonawców i windowaniem cen w górę. Marże firm nie wynoszą 30 proc. Są przynajmniej o połowę mniejsze. Zgoda, że na zachodnich budowach ten poziom jest mniejszy, ale tam nigdy nie było sytuacji takiego braku inwestycji jak w Polsce. U nas zmieniło się na lepsze wraz z pierwszymi środkami unijnymi. Wcześniej jednak firmy redukowały swoje moce wykonawcze. Dzisiaj muszą mieć więcej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta