Tracący posadę w likwidowanym urzędzie nie odchodzi z pustymi rękami
Mianowany pracownik gminy dostanie wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy, gdy z likwidacją urzędu wiąże się redukcja jego etatu
Rozwiązanie stosunku pracy z samorządowcem może wynikać z likwidacji lub reorganizacji urzędu, w którym pracuje. Może, ale nie musi. Nie każda bowiem likwidacja urzędu czy jednostki lub ich reorganizacja musi wiązać się ze zwalnianiem.
Kiedy likwidacja pracodawcy...
Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm., dalej ustawa) wskazuje, że wypowiedzenie stosunku pracy mianowanego samorządowca może spowodować likwidacja lub reorganizacja:
- urzędu gminy,
- jednostek pomocniczych gminy (sołectwa, dzielnice),
- gminnych jednostek i zakładów budżetowych (np. zakłady gospodarki komunalnej i ośrodki sportu i rekreacji),
- biur (ich odpowiedników) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz zakładów budżetowych utworzonych przez te związki (np. biura obsługi szkół samorządowych).
Aby reorganizacja stanowiła uzasadniony powód zwolnienia samorządowca, powinna łączyć się ze zmniejszeniem zatrudnienia w urzędzie lub jednostce (art. 10 ustawy).
Niekiedy mimo likwidacji wybranego działu jego zadania zostają rozłożone na inne działy. Wtedy można zmienić warunki zatrudnienia pracowników. Nie spowoduje to wówczas rozwiązania stosunków pracy, a jedynie modyfikację zawartych umów.
Zwolnienie uzasadnia likwidacja urzędu lub...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta