Szef może podpisać z pracownikiem zlecenie lub umowę o dzieło
Najczęściej spotykaną podstawą zatrudnienia jest angaż o pracę. Jednak do wykonania zadania można także wykorzystać umowę regulowaną prawem cywilnym. Nawet wtedy, gdy jej stroną ma być osoba mająca już etat
Czasem zdarza się, że firma potrzebuje wykonania dodatkowej pracy jednorazowo albo na pewien czas. Mogą to być ponadprogramowe projekty czy zwykłe czynności, które wystąpiły przy okazji działalności firmy albo choćby w związku z nieobecnością osoby, która standardowo je wykonuje. Realizację takich zadań przedsiębiorca może zlecić komuś z zewnątrz albo osobie, którą już zna – własnemu pracownikowi. Jeśli wybiera to drugie rozwiązanie, powinien pamiętać o kilku sprawach.
Przede wszystkim taki kontrakt to umowa dodatkowa. A to oznacza, że dotyczyć musi czynności niewchodzących w zakres normalnych obowiązków pracownika. Przykładowo na co dzień pracownik zatrudniony jest na stanowisku konsultanta kredytowego w firmie zajmującej się doradztwem finansowym. Do jego zadań należy udzielanie porad w sprawach kredytów mieszkaniowych. Pomaga klientom w wyborze najlepszej oferty bankowej. Ponadto na zlecenie pracodawcy udziela porad związanych z wyborem funduszy inwestycyjnych. Niejednokrotnie w tym samym czasie obsługuje tego samego kontrahenta. Wówczas pośredniczy w zawarciu umowy kredytowej udzielanej na zakup mieszkania lub domu i podpowiada, jak taka osoba może szybciej spłacić zaciągnięty dług, dodatkowo inwestując pieniądze. Mimo że zadania te wykonuje jednocześnie, to rozlicza się z nich osobno. Inaczej też wygląda konieczność podporządkowania się poleceniom szefa.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta