Upadającemu pracodawcy pomoże FGSP
Jeśli zakład pracy jest likwidowany, to rozstaje się ze wszystkimi pracownikami, nawet tymi, którzy objęci są szczególną ochroną. Musi się jednak z nimi rozliczyć.
A to oznacza m.in. konieczność wypowiedzenia im umów o pracę. W okresie trwającego wypowiedzenia szef może udzielić pracownikom urlopu wypoczynkowego zarówno zaległego, jak i bieżącego. Może też skrócić wypowiedzenie.
Jeśli podmiot likwidujący swoją działalność zatrudnia co najmniej 20 pracowników, to ciążą na nim obowiązki wynikające z ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Wtedy m.in. musi wypłacić odpowiednie odprawy pieniężne, których wysokość zależy od stażu pracy.
Jeśli powodem zamknięcia firmy jest zła sytuacja finansowa, to sprawa może się skończyć ogłoszeniem upadłości. Brak środków na wypłatę określonych należności pracowniczych uprawnia zatrudnionych do wystąpienia z wnioskami o ich wypłacenie przez Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP).