Jakie obowiązki ma pracodawca kończący działalność
Zamknąć firmę często trudniej, niż ją otworzyć. Powodem są liczne formalności. Szef musi dokonać jej wyrejestrowania m.in. w urzędzie skarbowym i statystycznym oraz ZUS. Pracownikom wypowiada umowy, wypłaca należności
Sposób zakończenia działalności gospodarczej zależy od formy jej prowadzenia. Różne mogą być także powody decyzji o jej zakończeniu, może to być np. likwidacja związana z tym, że pracodawca ma nowy pomysł na życie i na przykład wyjeżdża na drugi koniec świata, by tam otworzyć zupełnie nowy biznes. Przyczyną może być też bardzo kiepska sytuacja finansowa skutkująca upadłością firmy.
Ogłoszenie upadłości
Gdy firma staje się niewypłacalna, a jej majątek nie pozwala na zaspokojenie wierzycieli, ogłasza się jej upadłość.
Regulacje dotyczące skutków upadłości i trybu postępowania w razie jej wystąpienia zawiera ustawa z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (DzU nr 60, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z jej postanowieniami upadłość ogłasza się w stosunku do dłużnika, który stał się niewypłacalny, czyli wtedy, gdy nie wykonuje swoich wymagalnych zobowiązań. Sąd oddala jednak wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania.
Prawo upadłościowe zawiera też zasady wspólnego dochodzenia roszczeń wierzycieli od niewypłacalnych dłużników będących przedsiębiorcami. Postępowanie upadłościowe nie jest bowiem prowadzone tylko przez jednego wierzyciela, ale przez ich grupę. Gdy jest on jeden, to swoich praw dochodzi na drodze procesu cywilnego.
Przypominam, że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta