Co firma może wpisać do regulaminu
Regulamin sklepu internetowego to dobry sposób na uporządkowanie relacji z kupującymi. Pamiętajmy jednak, że nie wszystko wolno nam tam wpisać
Prace nad regulaminem warto poprzedzić lekturą kilku przepisów kodeksu cywilnego. Określają one m.in., co można do takiego dokumentu wpisać.
Jak to zrobić
Przygotowując regulamin, stosujmy sformułowania jednoznaczne i zrozumiałe. Cały dokument nie powinien być ani za długi, ani przesadnie skomplikowany. To tylko zniechęca klientów, a w razie ewentualnego sporu wcale nie musi być nam pomocne. Z kodeksu wynika bowiem wprost, że postanowienia niejednoznaczne tłumaczy się na korzyść konsumenta (art. 385 § 2 k.c.). Do regulaminu nie możemy też wprowadzić żadnych postanowień, które byłyby sprzeczne z prawem.
GPP>przykładPrzedsiębiorca wpisuje do regulaminu, że „towar kupiony przez Internet nie podlega zwrotowi”.
Takie postanowienie jest nieważne i nie wiąże klienta. Z przepisów wynika bowiem wprost, że towar można zwrócić w ciągu dziesięciu dni. W takiej sytuacji i tak znajdą zastosowanie przepisy prawa, a nie te, które wprowadzimy do regulaminu.
Niektóre sprzeczności
Redagując regulamin, musimy zwrócić szczególną uwagę na to, aby nie ograniczać uprawnień...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta