Patos zamiast dramatu
Historia braci Bielskich, którzy zdecydowali się walczyć z Niemcami, była tematem na wybitny film. Ale reżyser Edward Zwick go zmarnował
„Opór” – podobnie jak oscarowi „Fałszerze” Stefana Ruzowitzky’ego – miał ogromny potencjał dramaturgiczny. Film Ruzowitzky’ego pokazywał horror Zagłady, a zarazem stawiał pytania o moralne koszty ocalenia, jakie ponieśli ludzie.
Również „Opór” mógł być poruszającą opowieścią o cenie za przetrwanie. Scenariusz zainspirowały losy braci Bielskich, którzy w Puszczy Nalibockiej nieopodal Nowogródka uratowali ponad 1200 uciekinierów z okolicznych gett, prowadząc wojnę partyzancką z Niemcami. Niestety, hollywoodzki reżyser Edward Zwick – w przeciwieństwie do austriackiego kolegi po fachu – nie poświęcił moralnym rozważaniom większej uwagi. Nakręcił wzniosły, schematyczny epos o bohaterach – zgodność z faktami historycznymi ma dla niego znaczenie drugorzędne. Jednak skupię się tylko na filmowej robocie. Według...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta