Tylko zapłacone odsetki są firmowym kosztem
Przedsiębiorca, która wynegocjuje z bankiem umorzenie odsetek od kredytu, musi się liczyć z tym, że będzie musiał z tego tytułu wykazać przychód i zapłacić podatek. Zdaniem fiskusa jest to nieodpłatne świadczenie
Firma, która zaciąga kredyt, zalicza płacone odsetki do kosztów uzyskania przychodów. Taka jest ogólna zasada. Aby skorzystać z tego prawa, musi być jednak spełnionych kilka warunków. Przede wszystkim zapłacone kwoty muszą spełniać definicję zawartą w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. W myśl tego przepisu kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23 ustawy o PIT. Taka sama definicja zawarta jest w art. 15 ust. 1 ustawy o PIT. Jedyna różnica polega na tym, że nie ma w niej mowy o źródłach przychodu, a katalog wymieniający wydatki, które nie są kosztami, zawarty jest w art. 16 ustawy o CIT.
Podatnicy muszą pamiętać jeszcze o jednej regule: nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).
Zwiększanie wartości środka trwałego
Przedsiębiorcy często zaciągają kredyty w celu sfinansowania zakupu środków trwałych. Wtedy zasady rozliczania odsetek są bardziej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta