Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Wycinanki Pana N.

26 czerwca 2009 | Magazyn tv | Rzeczpospolita
źródło: Rzeczpospolita

Świetny film Tomasza Orlicza. Frapująca opowieść o wpływie cenzorów na twórczość najlepszych polskich filmowców w czasach PRL. Marek Piwowski, Kazimierz Kutz, Wojciech Marczewski, Janusz Kijowski, Wiesław Saniewski i inni opowiadają – i to jak – o pozaekranowych losach swoich najsłynniejszych obrazów.

Jak zauważa Zdzisław Pietrasik, krytyk filmowy, cenzor był w polskim kinie trzecim reżyserem. Były tematy niewygodne, jak powstanie warszawskie i rzeczywistość powojennej Polski. Jednym z najdobitniejszych tego przykładów jest skierowanie na półkę słynnego „Przesłuchania” Ryszarda Bugajskiego (na zdjęciu – kadr z filmu).

Szacuje się, że na 40 zgłaszanych do produkcji scenariuszy przeciętnie dwa dyskwalifikowano od razu z powodów ideologicznych. Ale są w tym dokumencie i opowieści komiczne. Na przykład o słynnym „Rejsie”, w którym kontrowersje wzbudziła scena bicia przez Stanisława Tyma po tylnej części ciała współuczestnika wycieczki.

Sam minister kultury i sztuki wydał w tej sprawie ułaskawienie: „Przywrócić scenę dupnika”. – Cenzura istnieje zawsze i wszędzie – zauważa Krzysztof Zanussi, komentując zamknięcie cenzorskiej siedziby na Mysiej i realia współczesnej kinematografii. – Obecnie zastąpił ją dyktat producenta i widza.

22.50 | TVP Polonia | środa

Brak okładki

Wydanie: 8354

Spis treści
Zamów abonament