Pierwsza mazda z systemem i-stop
Gama nowej mazdy 3 wzbogaciła się o wersję i-stop, w której silnik automatycznie gaśnie w czasie krótkich postojów, a następnie jest błyskawicznie uruchamiany
Opracowany przez Mazdę system i-stop ma włączać silnik zaledwie w 0,35 sekundy, znacznie szybciej niż dotychczas spotykane w autach układy start-stop.
Wykorzystuje on technologię bezpośredniego wtrysku paliwa. System zatrzymuje silnik w taki sposób, aby jeden z tłoków znajdował się w górnej pozycji, optymalnej do powtórnego rozruchu. Po wtryśnięciu paliwa wprost do cylindra, jego rozpyleniu i zapłonie następuje ruch tłoka do dołu.
W tym samym momencie rozrusznik daje niewielki impuls, poruszając wał korbowy. Oba te zjawiska umożliwiają błyskawiczne uruchomienie silnika.
Nowa mazda 3, ze 151-konnym silnikiem 2,0 z systemem i-stop, ma spalać tylko 6,8 l/100 km, o 14 procent mniej niż jej poprzedniczka z konwencjonalnym dwulitrowym silnikiem benzynowym.
Samochód oferowany jest w dwóch wersjach nadwozia. Hatchback kosztuje od 78 900 zł, sedan – 79 900 zł.