Podatek ekologiczny: rząd przed nim nie ucieknie
Konieczne jest pełne odliczenie VAT dla firm, zastąpienie akcyzy podatkiem rocznym oraz uszczelnienie systemu kontroli technicznej pojazdów
To działania, których pilnego wprowadzenia oczekuje od rządu Donalda Tuska branża motoryzacyjna i doradcy podatkowi.
1 mld zł w tym roku stracił budżet, nie wprowadzając podatku rocznego zamiast akcyzy
Do takiego wniosku doszli wczoraj uczestnicy debaty, która odbyła się w redakcji „Rzeczpospolitej”, na temat znaczenia, jakie mają: podatek od towarów i usług (VAT), podatek akcyzowy oraz podatek roczny oparty na poziomie emisji spalin, dla rozwoju branży motoryzacyjnej w Polsce. Udział wzięli w niej: Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), Adam Małyszko ze Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów, doradcy podatkowi: Tomasz Michalik, partner w spółce MDDP, i Jerzy Martini, partner w kancelarii Baker & McKenzie, oraz Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.
Grzech zaniechania
Przedstawiciele branży twierdzą, że w tym roku, na samym tylko zaniechaniu prac nad wprowadzeniem podatku rocznego opartego na poziomie emisji spalin (popularnie zwanego podatkiem ekologicznym), który zastąpiłby pobieraną obecnie akcyzę, budżet państwa stracił... 1 mld zł. O tyle mniejsze będą bowiem wpływy z podatku akcyzowego od nowych aut sprzedawanych w kraju, a także używanych sprowadzanych do Polski z innych państw UE. Co gorsza, wbrew oczekiwaniom Ministerstwa Finansów wyższych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta