W ciszy rodzą się demony
Nagrodzona Złotą Palmą w Cannes „Biała wstążka” austriackiego reżysera Michaela Hanekego od jutra na ekranach
„Większość filmów pokazuje skutki historycznych procesów. Ja chcę dotrzeć do ich korzeni” – mówi Michael Haneke.
W „Białej wstążce” cofa się do roku 1913. Portretuje spokojną niemiecką wieś, gdzie życie toczy się ustalonym rytmem, hierarchia społeczna wydaje się niezachwiana, zasady moralne nie podlegają dyskusji. Wszyscy mają swoje miejsce: baron, pastor i nauczyciel, dorośli i dzieci. Relacje między ludźmi są ściśle określone, indywidualizm odpada, liczą się karność i posłuszeństwo. Najsilniejsi uzurpują sobie prawo do autorytarnych osądów. Dzieci grzeczne i potulne, całujące na dobranoc rodziców w rękę, są raczej tresowane niż wychowywane. Za przewinienie ojciec wiąże im na ramieniu białą wstążkę – to kara, przypomnienie o wartościach, do jakich mają dążyć. Wśród tego porządku i ostro zaznaczonych przedziałów rodzi się nietolerancja. We wsi zdarzają się dziwne wypadki, ktoś zostaje okaleczony,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta