Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Impresja na sześć wołów

17 czerwca 2010 | Księga Kresów Wschodnich | Monika Małkowska
Leon Wyczółkowski „Orka na Ukrainie”
źródło: Archiwum
Leon Wyczółkowski „Orka na Ukrainie”
„Autoportret” Leona Wyczółkowskiego
źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe
„Autoportret” Leona Wyczółkowskiego

Galeria wschodnia

„Dużo światła w tym obrazie, pięknie położone ukośnie promienie słońca, powietrza wiele – ale – ale unosi p. Wyczółkowskiego rozmiłowanie się w… refleksach. (…) I mamy oto na całej glebie, po której idzie orka, taką masę fioletu, że aż z oddali nawet kilkunastu kroków żre nam jeszcze oczy ów fiolet”. Tak postrzegał słynne dzieło krytyk Czesław Janowski, dając wyraz swemu nieukontentowaniu na łamach „Tygodnika Ilustrowanego” w 1893 roku.

Artysta niezbyt przejmował się uszczypliwościami. Taki żywioł jak Wyczółkowski, powszechnie Wyczółem zwany, nie liczył się z oporem tradycji. Podczas dziesięcioletniego pobytu na Ukrainie po swojemu zinterpretował impresjonizm. Bo owszem, uległ fascynacji tamtejszym światłem i wyjaskrawionymi nim barwami; poczuł magię bezkresnych przestrzeni – ale przy okazji zauważył ponadczasowy rytm prac rolniczych. Zrozumiał sens pradawnego rytuału, pojął jego symbolikę.

Pierwszym spotkaniem z owym fenomenem był wyjazd do majątku Branickich, na...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8650

Spis treści
Zamów abonament