Lepiej wstrzymać się z dostawą, niż dostarczyć towar wadliwy
Powódź spowodowała, że wiele firm ma problemy z wywiązaniem się z zamówień. Grożą im za to kary. Część z nich można zaliczyć do kosztów
Ryzyko wystąpienia okoliczności powodujących zniszczenie towarów jest nieodłącznie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Szczególnie w ostatnich dniach, kiedy wiele firm walczy ze skutkami powodzi. Co zrobić, jeśli towary zostały uszkodzone?
Z perspektywy podatkowej może okazać się, że zaniechanie dostawy będzie korzystniejsze dla sprzedawcy niż jej zrealizowanie.
Co wynika z przepisów
Zarówno niedostarczenie towarów, jak dostarczenie produktów nieodpowiedniej jakości może bowiem wiązać się z koniecznością zapłaty kary umownej na rzecz kontrahenta. Od przyczyny nałożenia tej kary zależy możliwość zaliczenia jej do kosztów uzyskania przychodów.
Jak wynika z art. 483 kodeksu cywilnego, zapłata kary umownej następuje w celu naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego (wadliwego) wykonania zobowiązania.
Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy o PIT oraz art....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta