Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Ósma flota na świecie

05 lutego 2011 | Bitwy i wyprawy morskie | Michał Janik
Austro-węgierskie okręty wojenne w Poli, ok. 1890 r.
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Austro-węgierskie okręty wojenne w Poli, ok. 1890 r.
Plakat filmu propagandowego reklamującego c.k. flotę
autor zdjęcia: Paweł Szulc
źródło: Rzeczpospolita
Plakat filmu propagandowego reklamującego c.k. flotę
Austro-węgierski port Cattaro (Kotor)‚ w Dalmacji, pocztówka sprzed pierwszej wojny światowej
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Austro-węgierski port Cattaro (Kotor)‚ w Dalmacji, pocztówka sprzed pierwszej wojny światowej
Marynarze z okrętu liniowego „Viribus Unitis”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Marynarze z okrętu liniowego „Viribus Unitis”
Austro-węgierskie drednoty w Puli
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Austro-węgierskie drednoty w Puli
Pierwsza wojna światowa na Adriatyku, 1914 – 1918
autor zdjęcia: Leszek Nabiałek
źródło: Rzeczpospolita
Pierwsza wojna światowa na Adriatyku, 1914 – 1918
Budowa wież z działami kal. 305 mm dla okrętu liniowego „Viribus Unitis”  w zakładach Skoda w Pilznie, 1909 r.
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Budowa wież z działami kal. 305 mm dla okrętu liniowego „Viribus Unitis” w zakładach Skoda w Pilznie, 1909 r.
Eskadra austro-węgierska wpływa do Kilonii po powrocie ze wspólnych manewrów z flotą niemiecką, mal. Alexander Kircher, 1890 r.
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Eskadra austro-węgierska wpływa do Kilonii po powrocie ze wspólnych manewrów z flotą niemiecką, mal. Alexander Kircher, 1890 r.
Wnętrze wieży działowej  na pokładzie SMS „Prinz Eugen”
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Wnętrze wieży działowej na pokładzie SMS „Prinz Eugen”
Krążownik SMS „Novara” w suchym doku w Poli, maj 1917 r.
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Krążownik SMS „Novara” w suchym doku w Poli, maj 1917 r.
Krążownik SMS „Saida”
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Krążownik SMS „Saida”
SMS „Radetzky” ostrzeliwuje czarnogórskie i francuskie baterie na górze Lovčen, mal. Alexander Kircher
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
SMS „Radetzky” ostrzeliwuje czarnogórskie i francuskie baterie na górze Lovčen, mal. Alexander Kircher
Austro-wegierski okręt podwodny „U-4”, ok. 1910 r.
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Austro-wegierski okręt podwodny „U-4”, ok. 1910 r.
Kapitan Georg von Trapp, dowódca okrętów podwodnych
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Kapitan Georg von Trapp, dowódca okrętów podwodnych
Niemieckie okręty podwodne w bazie Cattaro – na dalszym planie krążownik „Sankt Georg”
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Niemieckie okręty podwodne w bazie Cattaro – na dalszym planie krążownik „Sankt Georg”
Żołnierze austro-węgierscy na zdobytej górze Lovčen koło Cattaro, pocztówka, 1915 r.
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Żołnierze austro-węgierscy na zdobytej górze Lovčen koło Cattaro, pocztówka, 1915 r.
Wielka Italia, włoska pocztówka propagandowa, 1915 r.
autor zdjęcia: Paweł Szulc
źródło: Rzeczpospolita
Wielka Italia, włoska pocztówka propagandowa, 1915 r.
 „Dante Alighieri” – pierwszy włoski drednot
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
„Dante Alighieri” – pierwszy włoski drednot
 Włoski okręt liniowy „Benedetto Brin”
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Włoski okręt liniowy „Benedetto Brin”
Oficerowie z włoskiego krążownika „Ettore Fieramosca” podczas wizyty w USA, 1909 r.
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Oficerowie z włoskiego krążownika „Ettore Fieramosca” podczas wizyty w USA, 1909 r.
Niszczyciel SMS „Scharfschutze”  w ataku na Porto Corsini
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Niszczyciel SMS „Scharfschutze” w ataku na Porto Corsini
Komandor Horthy na mostku SMS „Novara”
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Komandor Horthy na mostku SMS „Novara”
Horthy ranny w bitwie w cieśninie Otranto na pokładzie SMS „Novara”, 1917 r.
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Horthy ranny w bitwie w cieśninie Otranto na pokładzie SMS „Novara”, 1917 r.
Flota austro-węgierska podczas manewrów w 1913 r – na pierwszym planie okręt liniowy „Tegetthoff”
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Flota austro-węgierska podczas manewrów w 1913 r – na pierwszym planie okręt liniowy „Tegetthoff”
Krążownik „Helgoland”  podczas bitwy w cieśninie Otranto, 1917 r., rys. J. Seits
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Krążownik „Helgoland” podczas bitwy w cieśninie Otranto, 1917 r., rys. J. Seits
Włoski okręt liniowy „Leonardo da Vinci” zatopiony przez austro-węgierskich sabotażystów w Tarencie, 2 sierpnia 1916 r.
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Włoski okręt liniowy „Leonardo da Vinci” zatopiony przez austro-węgierskich sabotażystów w Tarencie, 2 sierpnia 1916 r.
Wodnosamolot K184 startuje z bazy w Poli
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Wodnosamolot K184 startuje z bazy w Poli
Pogrzeb francuskiego kontradmirała Victora Senesa, który zginął na krążowniku „Leon Gambetta”, storpedowanym 27 kwietnia 1915 r.
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Pogrzeb francuskiego kontradmirała Victora Senesa, który zginął na krążowniku „Leon Gambetta”, storpedowanym 27 kwietnia 1915 r.
Austro-węgierskie kutry torpedowe w Poli, 1912 r.
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Austro-węgierskie kutry torpedowe w Poli, 1912 r.
Wieże działowe okrętu liniowego „Szent István”
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Wieże działowe okrętu liniowego „Szent István”
Austro-węgierski krążownik „Novara” uszkodzony po bitwie w cieśninie Otranto
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Austro-węgierski krążownik „Novara” uszkodzony po bitwie w cieśninie Otranto
Marynarz z załogi SMS „Radetzky” przy pocisku kal. 305 mm.
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Marynarz z załogi SMS „Radetzky” przy pocisku kal. 305 mm.
Włoski kuter torpedowy zw. MAS
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Włoski kuter torpedowy zw. MAS
 Francuski krążownik „Leon Gambetta”, zatopiony przez „U-5” w 1915 r.
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Francuski krążownik „Leon Gambetta”, zatopiony przez „U-5” w 1915 r.
Mapa Adriatyku z początku XX wieku
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Mapa Adriatyku z początku XX wieku
 Storpedowanie SMS „Szent István” przez włoski kuter torpedowy,
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Storpedowanie SMS „Szent István” przez włoski kuter torpedowy,
Austro-węgierski krążownik „Prinz Eugen” po wojnie przejęty przez Francję i wykorzystywany jako okręt-cel
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Austro-węgierski krążownik „Prinz Eugen” po wojnie przejęty przez Francję i wykorzystywany jako okręt-cel
Cesarz Karol I na pokładzie SMS „Viribus Unitis”, 1917 r.
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Cesarz Karol I na pokładzie SMS „Viribus Unitis”, 1917 r.

Prototyp torpedy skonstruował w 1860 roku pochodzący z Fiume, dziś chorwackiej Rijeki, oficer austriackiej floty Giovanni Luppis...

Pod koniec XIX wieku w marynarce austro-węgierskiej ustawicznie ograniczano fundusze – wśród parlamentarzystów obu członów monarchii panowało przekonanie o bezcelowości rozbudowy tak kosztownego rodzaju sił zbrojnych w państwie przede wszystkim lądowym. Zmieniło się to na początku XX wieku.

W latach 1900 – 1914 zwodowano m.in. 13 pancerników, cztery szybkie krążowniki, 19 kontrtorpedowców i siedem okrętów podwodnych. Jak podaje w książce „Marynarka Wojenna Austro-Węgier w I wojnie światowej 1914 – 1918” Karoly Csonkaretti, budżet marynarki w 1914 roku wzrósł o 264 proc. w stosunku do stanu z 1903 roku. W momencie wybuchu wojny flota naddunajskiej monarchii była szóstą (ex aequo z marynarką włoską) co do wielkości w Europie i ósmą na świecie.

W jej skład wchodziło 13 okrętów liniowych (w tym trzy drednoty), trzy krążowniki pancerne, cztery nowoczesne krążowniki lekkie, pięć starych krążowników pancernopokładowych, 18 kontrtorpedowców i 71 torpedowców. Piętą achillesową były okręty podwodne – było ich zaledwie sześć (dla porównania Włochy miały 20), w dodatku niezbyt udanej konstrukcji. Główną bazą marynarki była twierdza Pola (ob. Pula) na półwyspie Istria, istotne znaczenie miało też leżące przy granicy z Czarnogórą Cattaro (ob. Kotor). Najważniejsze stocznie mieściły się w Trieście i Fiume (Rijeka)....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8845

Spis treści
Zamów abonament