Triumf „brzydkiego kaczątka”
W 1936 roku amerykańskie stocznie zwodowały dziewięć statków handlowych o wyporności 108 tys. ton
Robert Przybylski, dziennikarz „Rzeczpospolitej", znawca historii gospodarczej i techniki r.przybylski@rp.pl
Fatalna sytuacja przemysłu stoczniowego oraz niemieckie i japońskie zbrojenia niepokoiły amerykańskich polityków. W tym samym roku Kongres powołał US Maritime Commission (MC) dla wzmocnienia przemysłu stoczniowego oraz armatorów. Z zamówionego przez komisję raportu wynikało, że np. stocznie na zachodnim Wybrzeżu nie zbudowały od dziesięciu lat żadnego oceanicznego statku, chociaż na miejscu byli fachowcy.
MC rozpoczęła dziesięcioletni projekt budowy 500 statków i zamówiła trzy projekty masowych jednostek (C1, o wyporności 9 tys. ton i szybkości 14 węzłów, C2 wypierający 8,8 tys. ton i szybkości 15,5 w., i C3 mający 12,5 tys. ton wyporności i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta