Raport z zakorkowanego miasta
W polskich miastach to nie transport dostosowuje się do istniejącego układu urbanistycznego, ale tkanka miejska do potrzeb kierowców
Czas kłopotów finansowych, w jakich z różnych przyczyn znalazły się polskie miasta, powinien skłonić ich włodarzy, a także mieszkańców do debaty nad przyszłością polityki przestrzennej i transportowej. Nie widać jakichkolwiek szans na znalezienie przez miasta żyły złota, która mogłaby zrekompensować ograniczenia nakładane przez resort finansów. Równocześnie ceny energii – należy się spodziewać – będą systematycznie rosnąć. W tym kontekście należałoby się zapytać, ile będzie kosztować funkcjonowanie miast i z tego powodu tracić będzie gospodarka? Konsekwencje błędów w polityce przestrzennej i transportowej wykraczają jednak daleko poza wymiar ekonomiczny: wywierają wpływ na relacje międzyludzkie, stosunek do dziedzictwa kulturowego czy zdrowie mieszkańców.
Miasto czy zbiór obiektów?
Gdy parę miesięcy temu w kolekcji Manolo Blahnika pojawiły się buty sygnowane nazwami polskich miast, lokalne media entuzjastycznie pisały, iż dla wielbicielek mody to nazwisko kojarzy się z serialem „Seks w wielkim Mieście". Główna bohaterka Carry Bradshaw paraduje po nowojorskich ulicach w szpilkach właśnie od Blahnika. Przestrzeń ulic tej amerykańskiej metropolii pełni w świadomości bohaterek coś więcej niż tylko przestrzeń komunikacyjną – jest salonem, w którym można zademonstrować swój styl, piękno......
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta