Jak ochronić flotę pojazdów
Samo zawarcie przez przedsiębiorcę umowy ubezpieczenia nie zwalnia go z obowiązku troski o poddane ochronie mienie. Na pewno nie powinna ona być też mniejsza od tej sprzed dnia wykupienia polisy
Sposób naliczenia składki ubezpieczeniowej ustalają ubezpieczyciele według systemu zbudowanego na własnych statystykach. Nie obowiązują ich w tym względzie prawie żadne reguły prawne (jedynie w ubezpieczeniach obowiązkowych istnieje nakaz powiadomienia urzędu nadzoru o dokonanej zmianie).
Niejednokrotnie ubezpieczony tuż po zawarciu umowy ubezpieczenia dowiaduje się od innych osób, że oto straszliwie przepłacił, bo gdzie indziej jest dużo taniej. Każda firma ubezpieczeniowa ma prawo do samodzielnego tworzenia własnych taryf ubezpieczeniowych, a zwłaszcza do sposobu naliczania zniżek składki (system bonus-malus). Czyni to przede wszystkim z uwzględnieniem tzw. przebiegu szkodowego klienta.
Powszechnie akceptowaną w ubezpieczeniach zasadą jest premiowanie klientów ubezpieczających się przez dłuższy czas i niepowodujących szkód. Te właśnie parametry: czas i częstotliwość zdarzeń szkodowych decydują o cenie ubezpieczenia dla danego ubezpieczonego. Taryfa składek ma spowodować indywidualizację ceny, czyli wymiar składki odpowiedni do konkretnego ryzyka.
Pięć aut, pięciu ubezpieczycieli
Co się jednak dzieje, gdy klient ma samochodów kilka lub kilkanaście (wtedy już zapewne używanych do działalności gospodarczej). Jeszcze do niedawna wielu klientów uważało, że kto myśli rozsądnie, to ubezpiecza każdy pojazd w innym towarzystwie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta