Przedsiębiorstwa widzą szansę na rozwój głównie u sąsiadów
Nasi przedsiębiorcy coraz śmielej angażują się w projekty za granicą. Zyskują tak dostęp do nowych rynków
cezary adamczyk
Z danych zebranych przez „Rz" wynika, że wartość aktywów polskich firm za granicą w 2010 roku sięgnęła 31,5 mld zł. To o blisko 6 proc. więcej niż w roku 2009. Odpowiada to około 22 proc. łącznych aktywów polskich spółek matek, a udział przychodów zagranicznych firm w łącznej sprzedaży przekracza 38 proc. Zagraniczne spółki polskich przedsiębiorstw sprzedały w ubiegłym roku towary za prawie 53 mld zł, czyli o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej.
Eksport nie wystarczy
Szczyt inwestycji polskich firm poza granicami Polski przypadł na lata 2006 – 2007, a więc na okres boomu w światowej gospodarce. Firmy zaczęły zdawać sobie sprawę, że zagraniczna ekspansja oparta głównie na eksporcie już nie wystarczy. Zaczęły więc szukać sposobów ograniczenia kosztów produkcji i łatwiejszego dotarcia do klientów. Stąd w latach szybkiego rozwoju powstało tak wiele polskich fabryk czy firm dystrybucyjnych za granicą. W późniejszym okresie w związku z kryzysem finansowym i recesją w wielu rozwiniętych krajach, a także problemami z finansowaniem inwestycji, ekspansja na rynki zagraniczne – przynajmniej pod względem wartości transakcji – wyhamowała. Według danych NBP w rekordowym roku 2006 wartość polskich inwestycji bezpośrednich za granicą przekroczyła 9 mld dol., by w roku 2009 spaść do 4,5 mld dol.
Nie znaczy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta