Interes przedsiębiorcy nie zawsze jest zgodny z wymaganiami banku
Dla banków najbardziej pożądanymi klientami są firmy, zwłaszcza te z sektora MŚP. Jednak w praktyce instytucje finansowe często łamią uprawnienia przedsiębiorców
Banki zawierając umowy z przedsiębiorcami, często proponują warunki dogodne jedynie dla siebie, co pozwala chronić ich interesy. Dlatego też przy podpisywaniu umów przedsiębiorcy powinni dobrze czytać wszystkie zapisy. Na co więc należy zwrócić uwagę, podpisując regulaminy i umowy?
Za mało ochrony
Przedsiębiorcy nie są niestety chronieni w tak kompleksowy sposób, jak konsumenci w przypadku zawierania umów opierających się na wzorcach umownych lub do nich się odnoszących. W relacjach pomiędzy przedsiębiorcami często występuje asymetria pozycji i siły. Tak jest między innymi w sytuacji, kiedy przedsiębiorca jest klientem banku.
Subiektywne wskaźniki
W toku negocjacji i podpisywania umów z bankiem przedsiębiorca powinien zwracać uwagę przede wszystkim na zapisy zwiększające jego ryzyko. Bank może pozostawić sobie uprawnienie m.in. do jednostronnego ustalenia zobowiązania przedsiębiorcy w sposób arbitralny albo zależny od wskaźników, które są pośrednio lub bezpośrednio zależne od jego decyzji, a więc nie są obiektywne. Może to być chociażby ustalenie przez zarząd banku wskaźnika, który stanowi podstawę wyliczenia należnych odsetek.
Kolejny przykład to uprawnienie banku do zmiany treści...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta